Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.08.2012 16:59 - 5 урока от Олимпийския провал!
Автор: aman Категория: Други   
Прочетен: 6865 Коментари: 11 Гласове:
10


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Много се изписа по тази тема, нека и аз дам своя принос в "графоманията" на тема Олимпиада. Бях си обещал под някаква форма да отговоря не един не особено кадърен материал със заглавието "5 PR lessons from the London Olympics", публикуван в сайта "PR Daily" на 30 юли http://www.prdaily.com/Main/Articles/12254.aspx
Некадърен от ПР гледна точка, но с хубаво заглавие и примери, "уроци", които практически са общовалидни в тази професия и могат да бъдат съотнесени към всяко събитие, проект, кампания и т.н.

Та, следвайки заложената схема, ще се опитам да "разкажа" нашето участие и представяне през тази комуникационна матрица, добавайки и нещо повече....

Урок номеро уно - "Намери уникален начин и форми да привлечеш внимание"..... Някой сеща ли се за нещо подобно по отношение на българските участници. Извън стандартното "представяне на тоалетите на олимпийците", "прогнозите на спортните ръководители за страхотно представяне и минумум 4-5 медала", "снимки и изказвания на политици на фона на успехите и провалите на спортистите" и "разумно обяснение и оправдание на провалите поствактум от страна на същите", какво различно и повече видяхме в тази комуникация. Така и никой не разбра защо на олимпиада отиват точно тези спортисти, какво се очаква реално от тях, какво е нивото на тяхната подготовка, как се е състояла тя, каква инвестиция е направена общо и конкретно за всеки спортист и на какви изисквания трябва да отговаря неговото представяне... Някой чу ли, прочете ли нещо подобно някъде, от някой отговорен фактор или специалист. В крайна сметка, както в онази поговорка "тръгнахме като аслани, върнахме се като.......". Само дето след предолимпийските скандали в някои ключови за представянето ни федерации се добавиха още и още, нелицеприятни разговори за пари, за подготовка, за разпределение и преразпределение на ресурс и въобще, всякаква такава бълвоч, която би следвало да е предварително изяснена и регулирана, за да "не се излагаме пред чужденците" най-общо и да не оставаме с горчив привкус за нещо нередно и задкулисно ние, многобройните фенове на българския спорт. Тъй че, урок номер едно - за БОК, Министерството, Федерациите и спортните деятели - 2+ по милост! Освен, ако не броим за "уникална форма за привличане на вниманието" - помпането на свръхочаквания, генерирането на скандали и нелепи оправдания и последващото маскиране на неусреха като успех!

Секън лесън - "Бъди готов за всяка възможна ситуация" - готов готов, колко па да си готов, поне малко и никога толкова неготов като БОК! С цялото ми уважение към тази важна спортна институция, но през цялата олимпиада се питах каква е нейната роля в случая.... Това, че Стефка Костадинова била или беше на всяко едно състезание и така "подкрепяла" изявите на българските спортисти..... Това ли е работата на шефа на БОК? Да бъде най-разпознаваемия и твърд фен на българите.... Ми то по едно време и президента на Републиката влезе в същата роля, ама на него някак си по му приляга. Не е ли работа на шефа на БОК да организира делегацията, да прави най-доброто за представянето на спортиститие и да е готов с ясни думи, цифри и факти да обясни кое, защо и как се случва? Аз такова обяснение веднъж не чух, извън дежурните "нямаха шанс", "дадоха всичко от себе си", "всичко за подготовката им е направено".... Да не говорим за странните меко казано решения за това спортисти, чиито личен резултат е по-нисък от квалификационните норми, спортисти които са извън всякаква перспекитва и възможности да бъдат в олимпийската делегация и не само да бъдат, но да са мнозинството в нея. Ами решението Любо Ганев - напълно компроментирана от гледна точка на принципите на олимпизма фигура, да бъде водач на делегация??? Ами ситуацията с Ваня Станболова, билетите й, коментарите на нейния т.н. "треньор" и реакцията на БОК по този повод, изчезналия български щангист, случая "Петя Неделчева" и т.н. все ситуации, за които и от фактическа и от комуникационна гледна точка БОК и другите отговорни институции в страната трябваше да са подготвени и за реакция и за нейното адекватно обяснение!

Урок трети - "Давай на аудиторията информацията, от която има нужда" - повечето от казаното горе, се отнася и към този урок. Тук може само да добавим и милото родно БНТ. Ще попитате защо? Аз пък ще попитам кому е нужно да се командирова сума ти народ, да се прави телевизионно студио на място, да се пращат сигурно 10, ако не и повече коментатори, технически екипи и т.н. при условие, че това с нищо не допринесе за по-доброто, качествено и обективно отразяване на олимпийските игри в цялост и българското представяне в частност. Задайте си въпроса, ако същите тези коментатори бяха правили тези коментари пред монитор с HD представяне щяхте ли да усетите някаква разлика? Не, щяха да бъдат също толкова скучни, монотонни, встрани от събитията и досадни! Историите, които разказваха, ако ги бяха взели от интернет от чужди медии със сигурност щяха да бъдат по-интересни и вълнуващи, защото тази "пасмина" от командировани за наша сметка хрантутници, които имат по средно 4-5 олимпиади зад гърба си никога не са били в конкурентна среда, никога не им се е налагало да се понапънат, така че да си изкарат с достоен труд хляба, да поизучат какво правят колегите им от водещи и не чак толкова водещи телевизии, какво като коментар очакват българските зрители и спортни фенове... Всъшност имат конкуренция и не малко български зрители гледаха състезанията по Евроспорт и други според собствените им езикови познания канали, а част от тези, които нямат тази възможност просто натискаха това толкова важно при спортни събития предавани по БНТ копче на дистанционното, наречено "Муте". Да не говорим за потресаващата политическа сервилност струяща от коментари и репортажи, която надхвърли всички рекорди в тази посока поставени по татово време, с тази разлика, че тогава беше по задължение, а сега...... мистерия? Всъшност една Антония Близнакова като репотрер и Вера Маринова като коментатор с два екипа биха били повече от достатъчни, но някой друг ги решава тези въпроси и никой не пита нас, източниците на финансиране и блага за родната телевизия. Едва ли ще и бъде потърсен и отчет за това как е продадено рекламното време и какви са постъпленията за това, дали изплащат с тях цялото мероприятие, има ли печалба или всичко ще мине в графата "обществена значимост на събитието".


Четвертое - "Използвайте възможностите и ефектите, които може да даде интернет пространството и социалните медии" (как творчески го преведох само)... Ако се върнем към съответните спортни институции - тук оценката може да клони само към "0" или две нули, на който както му се харесва. Ако погледнем "Олимпийската телевизия на България", там поне имаше група на неясно защо курдисаната за водеща, иначе страхотна спортиска Тереза Маринова (но все пак по-добре от футболните студия с Ели Гигова и тем подобни), където феновете можеха да си кажат какво им е мъката и болката. Странно защо, феновете, поне тези, чиито коментари бяха прочетени все изразяваха "безрезервна подкрепа", ама нейсе... Но, дори и с това усилие БНТ, БОК и всички отговорни институции се изложиха тежко, въпреки, че все повече от интересуващите се от олимпийските игри намираха нужната им информация, статистики, истории и т.н. от интернет, но не и от тези източници. С други думи, интернет, продължава да е нещо като моден аксесоар и досадна необходимост за тези, които трябва да дават бърза, точна и адекватна информация, вместо необходим, значим и съшностен ресурс за комуникация с активната аудитория и канал за предоставяне на надеждна информация към нея!

Така стигаме до най-важния от комуникационна гледна точка урок "Разкажете великите истории...", е, може и се разминахме с велики постижения, но велики истории имахме, някои от тях някак даже бяха разказани, но публиката, сама ги носеше в сърцето си предварително и нейният разказ като коментари и писания в нета беше по-ярка и силна... С едно изключение - Вера Маринова и Йордан Йовчев... Не и симпатизирам особено на тази жена, но тя се оказа единствената способна да разкаже една велика история по адекватен, завладяващ и трогващ начин, така както самият Йовчев я заслужава. Така, че никой да не се опита да омаловажи неговия успех и да го нарече "екскурзиант" без да бъде "изяден" на мига от всички останали.... За съжаление Ивет Лалова си нямаше такъв "разказвач" и тази жена, която трябваше да се научи отново да ходи, за да стане отново най-бързата бяла жена на планетата и най-добрата европейска спринтьорка не рядко беше подлагана на огромни критики, породени от наложените (виж урок 1 и 2) свръхочакваниия към нейното представяне. А нейната история, макар и без медал и без финал, наистина е от великите и достойни да бъдат разказвани. Отделно на това тя, заедно с Тервел Пулев са и единствените спортисти, които постигнаха пика в своята подготовка на игрите, независимо от класирането си, което показва наистина професионална подготовка и професионално отношение към работата - да не забравяме, че олимипийците ни са професионални спортисти и това наистина е тяхната РАБОТА. Ивет на 100 м. повтори най-добрия си резултат за годината, а на 200 постигна лично постижение за сезона - наистина професионално. Като към това добавим нейното излъчване, начин на говорене и отговорно отношение към резултатите.... Тя наистина може да е пример за всяко момиче и млад човек за житейска реализация извън "модните стериотипи и модели"... За историята на Станка Златева.... надявам се тя все още да се пише, подобно на тази на Валентин Йорданов, който постигна своя златен връх в последното си състезание в последната си олимпиада.....

За сметка на това антиистории видяхме и се нагледахме достатъчно. Премиерът (нека поне и аз ведънж го спомена), казал, че ако имахме повече шанс, щяхме да имаме повече успехи... А нашите олимпийци имаха много шанс, че и късмет даже, но в спортът шансът и късметът се превръщат в актив когато имаш нужната психика, воля, подготовка, технически умения и морално-волеви качества да се възползваш о тях. А точно това е най-голямата ахилесова пета в нашите спортисти - с малките изключения в лицето на волейболистите и Йовчев, които надхвърлиха себе си, на Ивет и Кубрат, които достигнаха себе си и на Станка и Стойчев, които и без да стигнат себе си, направиха нещо значимо всички други спортисти се представиха под възможностите си - някои драматично и колкото журналисти и политици да повтарят, че са дали най-доброто от себе си, това няма да намали стойността на индивидуалния и колективен провал. В щангите имахме шанс, но той не беше уползотворен, в бокса също, в кану каяка - също, в художествената гимнастика, борбата и волейбола също, но не стигна психика, кураж, воля и постоянство, а зад това стои недобра подготовка и мотивация на състезателите. Единственият спортист на олимпиадата, който нямаше никакъв шанс беше Ваня Стамболова, а тя стана обект на най-гнусното изказване и отношение, което един треньор може да има към СОБСТВЕНИЯ си състезател. Той заяви, че тя е свършена за спорта (за 38 годишната Венева що ли не каза същото), набеди я, че не става за нищо и обвини организатори, нея и кой ли не, освен себе си за резултата й. Същият този треньор, да не забравяме в последните много години няма състезателка, която да не е уличена в допинг и да не е била със спрени състезателни права. И никой не зададе към него, към Стефка Костадинова или шефа на Федерацията им, защо този е треньор, като не трябва да вижда стадион и на картинка, колко пари получава той затова, че "подготвя" по този начин и съсипва таланта на една и две спортистки и каква санкция ще му бъде наложена за отношението му към Ваня Стамболова? А тя, макар и провалила се, при вината за провала си и не потърси и не обвини никой друг (след  първите реакции и нея я понакараха да повтаря това за загрявката), същата отговорност за представянето си, която поеха и Станка Златева и Ивет Лалова и Кубрат Пулев и Йордан Йовчев и Петър Стойчев и Иляна Раева от името на гимнастичките.... странно защо само на тях не им беше виновен друг, не им беше виновен наклона, вятъра, съдиите, жребия, слънчевите изригвания и т.н., може би защото са професионалисти, защото са големи спортисти и носят в сърцето си точно този дух, воля и спортна злоба, които ги карат да търсят причините за успеха или неуспеха преди всичко в себе си, дори когато е извън тях или са на върха....

Та, така, свърши се, а за съжаление май се поприключи и с професионалния спорт в България - поне резултатите на елитните спортисти и тяхната възраст и перспективи показват това. Всъшност, големите специалисти, разбиращи от спорт и занимаващи се със спорт, казват, че началото на края е поставено още в годините, когато бележехме най-добрите си резултати и се радвахме на най-много медали, когато бе убит масовия спорт и елитния спорт стана жертва на идеологическата борба между две системи, превръщайки се в "парников". Съсипията на прехода само довърши спорта, превръщайки го в любима среда за финансова реализация и пране на пари, за олигархически и политически брошки на ревера..... Това, че сегашното правителство изля сума ти пари в подвижните пясъци на българския спорт, без да гледа къде и за какво ги дава и какво постига срещу тях е още една тъжна страница от исторята на иначе славната ни спортна нация.... Мнозина казват - каквато ни икономиката - такъв ни и спорта, но това не е верно! Имаме държави, които са много по-зле икономически, но в спортно отношение се представят по-добре от нас - причини много. Всъшност вярното е - каквато ни демографията и политиката по демографския въпрос - такава ни и нацията - такъв ни и спорта.... А парадоксално или не демографското счупване на българите като нация се случва точно в пиковите години на нейната демографска експанзия, точно както в спорта. Преходът само утежни този процес превръщайки най-младата и перспективна част от българите в емигранти, както мутризацията на спорта..... И ако нещо там не се промени в основата и на двете - то и двете бавно, мъчително не неминуемо ще изчезнат - спорта, като форма за възпитание на ценности, дух и здраве на нацията в масовия му характер и на национална гордост в елитнитото му издания и българите като народност успяла да устои на превратностите на времето повече от 1300 г.....




Гласувай:
10



Следващ постинг
Предишен постинг

1. dimenzed - Крайната равносметка не бива да ни ...
13.08.2012 17:29
Крайната равносметка не бива да ни изненадва - каквато ни държавата и управляващите, такъв ни е и спорта! Власт имащите комунистически продажници и престъпници ни водят стремглаво към пропастта! Рибата мирише откъм главата!
цитирай
2. aman - Да, че рибата мирише от към главата е ...
13.08.2012 17:41
Да, че рибата мирише от към главата е безспорен факт. Проблемът е, че главата не разбира колко мирише и се опитва да ни залъже, че вонята дето се носи, всъшност е най-качествения и вококласен парфюм... А лошото е, че има достатъчно електорални и не само единици, дето се ловят на тая стърв!
цитирай
3. анонимен - Само комунистите са ви виновни, а ...
13.08.2012 18:47
Само комунистите са ви виновни, а боко тиквата, дето само дава пари все едно са му от джоба за тия екскурзианти къде го забравихте, също и министърчето му, дето единственото дето май има е че мъж на Руми Нейкова
цитирай
4. анонимен - Крайната равносметка не бива да ни ...
13.08.2012 19:32
dimenzed написа:
Крайната равносметка не бива да ни изненадва - каквато ни държавата и управляващите, такъв ни е и спорта! Власт имащите комунистически продажници и престъпници ни водят стремглаво към пропастта! Рибата мирише откъм главата!


Що за идиот си те, бе?! При комунизма бяхме на 6-то място, при демокрацията на 66-то. Седерунгелски тъпизъм.
цитирай
5. анонимен - Само комунистите са ви виновни, а ...
13.08.2012 21:31
анонимен написа:
Само комунистите са ви виновни, а боко тиквата, дето само дава пари все едно са му от джоба за тия екскурзианти къде го забравихте, също и министърчето му, дето единственото дето май има е че мъж на Руми Нейкова

Проблемът мисля съм го описал със сегашното правителство - то дава пари за спорт с имиджови цели и за да се харесва на хората. За това ги дава по същия начин, по който си сменя решенията - който завряка повече или който има шанс за успех и хайде, а после "благодарим на премиера".... То по благодарности надминахме сигурно севернокорейците за съжаление. Даже станахме свидетели на това как Йордан Йовчев - представяш ли си великият Йордан Йовчев дава плакет на ББ за нещо дето допринесъл за спорта.... А същия дава зали на Данчо Лазаров, нарежда държавни фирми да издържат затънали отбори, кара други фирми да дават на трети и т.н. пълна смрад!

Принципно лошо няма, но ако тези пари дето се дават и тези федерации дето ги "усвояват" да се контролираха като хората и всичко да е ясно, а не фиктивни и нагласени първенства, фиктивни клубове, неспазване на закони, безотчетност, шуробаджанащина и въпиюща некомпетентност, но важното накрая да "благодариш на правителството и преди всичко на Премиера" - това си е оригинален цитат....
цитирай
6. анонимен - Крайната равносметка не бива да ни ...
13.08.2012 21:35
kushel написа:
dimenzed написа:
Крайната равносметка не бива да ни изненадва - каквато ни държавата и управляващите, такъв ни е и спорта! Власт имащите комунистически продажници и престъпници ни водят стремглаво към пропастта! Рибата мирише откъм главата!


Що за идиот си те, бе?! При комунизма бяхме на 6-то място, при демокрацията на 66-то. Седерунгелски тъпизъм.


Не бих се хвалил с онова 6-то място от Сеул. Всъшност чел съм, че още тогава професори са имали разработки, че спорта ни става "парников" и няма да го бъде в дълга перспектива, но виж това което е било през 70-те мисля е нормално за държава като нашата. Силен масов спорт, във всяко училище салони, физическо, ученически турнири, работнически, силни местни първенства и силни елитни спортисти и няколко спорта с по-добра традиция и резултати.... Но за съжаление и ние, а и не само ние ставаме жертва на идеологическата война и надпревара в спорта. А голямата разруха идва в прехода, защото хем хората младите намаляват, хем интереса към спорта спада включително и поради навлизането на новите технологии и поп култури, хем спортистите стават аутсайдери, хем спорта стана място за хранене на свои хора или за пране на пари или и за двете, а като цяло образователната система рухна, като първата жертва беше спортната инфраструктура....
цитирай
7. анонимен - Чудничко, се получи така...
13.08.2012 22:05
Чудничко, се получи така...
цитирай
8. анонимен - Абе, какво всичко го обръщате на ...
14.08.2012 09:15
Абе, какво всичко го обръщате на политика! При 2.5 милиона пенсионери, един милион цигани, половин милион турци, 2 милиона емигранти и милион неграмотници какви резултати очаквате. Стара, болна, дезинтегрирана и неграмотна нация може да произведе чат пат някой пехливанин дето да го хванат с допинг още преди да е излязъл на тепиха. Отделно голям праз като няма медали има и други държави без медали, че и по-напреднали от нас, голямо важно все едно медалите ще ни нахранят бедните и гладните и ще ни образоват малцинствата. Излишни пари, милиони се дават за тъпата подготовка на 100 екскурзианта! Като са толкова велики и професионални спортисти, ами да се готвят на свои разноски, спонсорите да се избиват да ги вземат за рекламни лица, да си имат свестни мениджъри, треньори, щабове, рехабилитатори, а не все държавата им виновна, все държавата да им даде, тоя ги прецакал, оня не ги уважил. Що не чухте Григор Димитров и Цвети Пиронкова да риват, щото са професионалисти, ама истински и си вадят парите от спорта, който играят и не им пука за никаква държава и субсидии и федерации. У лево всички и всички педерации да се закрият и да престанат да крадат пари, а спортните бази да се дават на мутраци и олигарси, за да си въртят далаверките с тях!
цитирай
9. aman - Добро утро, коментари 5 и 6 са си м...
14.08.2012 09:42
Добро утро, коментари 5 и 6 са си мои:) Не зная каква е чудната работа, явно имате чувство за самоирония:)

към 8. Е, това за което пишете не е ли резултат от политика и политически решения? За Гришо и Цвети съм напълно съгласен, те са си професионалисти в изключително конкурентен и добре платен спорт и там се справят относително добре, тъй че едва ли ще добрат до парите на държавата за подготовка.

За контрола върху парите, щабовете, базите и т.н. какво повече да кажа, така е, въпросът е дали ще извлече някой урока от тази олимпиада, когато всичко това лъсна като на витрина и ще настъпят промени. Ето, министърът казал, че дали 23 милиона за олимпийска подготовка тази година (без да ги контролират, сега ще правят проверки) и само 2.5 за ученически спорт. Ами това за мен е безобразие - каква е работата на министерството и на държавата да правят толкова голяма и извънредна инвестиция в тази подготовка и какво са получили срещу тия пари и защо не се дават 23 милиона за детски и ученически спорт, а 2.5 милиона за подготовка на елитни състезатели, които на всичкото отгоре са и професионалисти и си имат и федерации, които да се грижат за тях, отделно текуща субсидия, отделно пари от тотото, това е сбъркано отвсякъде, напълно съм съгласен. С 23 милиона дадени като директни субсииди за възстановяване на спортната база по училищата, изграждане на детски площадки и организиране на детски и ученически турнири и състезания може да се постигне много...., но очевидно може да се "усвои" по-малко и да се върне като кеш-бек където трябва през угодните и направени за тази цел федерации!
цитирай
10. alleyezonme - 90% от младите бързат само, за да ...
14.08.2012 14:08
90% от младите бързат само, за да стигнат до кафето и бягат само, защото ще им кипне кафето... В училищата часовете по физкултура са пълна пародия, няма волейбол, няма баскетбол, няма лека атлетика, само спортистите, които участват в училищните отбори правят нещо в тези часове, ако не са контузени... А относно 8-ми коментар: Ти как очакваш да си вадиш хляба със спорт и да можеш да си позволиш всички разноски около състезания, да ходиш на състезания, тренировки нон-стоп и накрая след състезанието да нямаш 2 лв. да си купиш хляб? В България спортистите не печелят много и го знам от първа ръка, също и треньорите не печелят много...
Промени ли се отношението на политиците към спорта за подрастващите, тогава отново ще имаме една спортна нация, която да ни радва, а докато това стане, ще си пишем тук и ще търсим виновни, които всички знаем кои са.
цитирай
11. aman - Не съм съгласен, че младите са ви...
14.08.2012 15:44
Не съм съгласен, че младите са виновни, заради "кафето". Младите преди да хукнат по кафетата се възпитават съответно от родители, семейство, училищна и т.н. среда. Съгласен съм с това, че тези възпитаващи фактори, които трябва да формират у младите желание за спорт и активен, здравословен живот не са съвсем на ниво, но априори "младите" са "виновни" единствено и само за това, че са млади:)

Причината часовете по физическо да са такива каквито са, също не са в учениците. Често се говори за "здравословно хранене", "диети", "вредни храни" и т.н., а едновременно с това децата и "младите", колкото по-здравословно се хранят, толкова по-затлъстели и застояли стават. Имал съм възможността да съм в ученическа възраст през 80-те и помня, че от 240 деца, които бяхме примерно 5 клас тогава имаше само едно със затлъстяване - поради заболяване и да кажем 3-4 с наднормено тегло - а всички хапвахме едни мазни банички, тутманици, филии с мас и лютеница, кифли и т.н. пийвахме си бозица или по бурканче доста маслено млекце, отделно разни благинки като еклери, толумби, кремки, меденки и т.н. дето сега са все в графата "нездравословни". Само дето, освен физическото, което беше три пъти седмично, не се спирахме в междучасията, след училище, чак до късна вечер, че и повечето тренирахме отделно по нещо, като треньорите идваха в училище и ни избираха - едни за щанги, други за волейбол, трети за гимнастика, четвърти за лека атлетика, пети за шах и т.н. Имаше нормативи за оценка, имаше училищно състезание, между училищно състезание, градско състезание и отделно първенства по различни видове отборни и индивидуални спортове, а по-талантливите или с по-силна нагласа ги канеха в спортни училща. Казвам канеха, а не насилваха, щото и мен са ме канили, ама аз отказах и никой не ми е правил проблем за това.

Така, че за масовия спорт и обърнатата пирамида спор не може да има. Виж за професионалния спорт не съм съгласен и аз. Ако ще си професионалист трябва от това дето работиш да може да се храниш. В противен случай - сменяй си професията. Да, съгласен съм за подготовки за олимпиада на спортистите да се дават пари, но да има много ясен критерий за това кои са тия спортисти, за каква точно подготовка се дават парите и какво се очаква срещу тях. Иначе, едни професионални федерации и професионални спортисти би следвало да могат да се самофинансират и самоиздържат така както е навсякъде по света, ама никой не мисли и не упражнява спорта с такава мисъл в България - това за съжаление.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: aman
Категория: Други
Прочетен: 528995
Постинги: 80
Коментари: 585
Гласове: 897
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол